Historia biustonosza
Inaczej mówiąc wojny biustonoszowe czyli wielka Hollywoodzka kariera biustonosza od królowej Kleopatry do księżniczki Lei z Gwiezdnych Wojen i dalej.
Staniki i filmy łączy to że narodziły się niemal w tym samym czasie. Nikt nie przypuszczał że kinematografia w tak dużym stopniu zmieni kulturę, tymczasem filmy stworzyły całkiem nową kulturę – wykreowały gwiazdy.
Ryczące lata 20 – te.
Biustonosz jako element prowokacji pojawił się wraz z dziwną modą na spłaszczone piersi w erze flaperek w latach 20. Flaperki nie wiem skąd się wzięła ta nazwa, ale opisywała ona kobiety które obcinamy włosy na krótko i używały seksualności jako swojej siły. Lata 20 to okres najszybszych zmian w historii damskich ubrań.
Jednym z przykładów z tych czasów jest aktorka Louise Brooks z filmów niemych w scenach w których występuje w bieliźnie, zagrała między innymi w „Puszce Pandory” to niezwykły film o kobiecie która w pewnym sensie wykorzystuje mężczyzn żeby dostać to czego chce.
Po raz pierwszy w filmie ukazana kobietę w ten sposób. To że kobieta pokazała ciało wydawało się w tych czasach skandaliczne, największą rewolucją lat 20 była moda na chłopczyce. Kobiety zdjęły gorsety zrezygnowały z rękawów po raz pierwszy pokazały ramiona i nogi, to był bardzo ważny okres, wszystko bardzo szybko się zmieniało, w wielu dziedzinach dokonywały się bardzo dynamicznie zmiany a w modzie damskiej szczególnie. Bardzo popularnym rodzajem biustonosza w latach 20 – tych był rodzaj opaski która opinała piersi i klatkę piersiową i podtrzymywana była na ramiączkach, ten pierwszy biustonosz pozbawiony był jakiejkolwiek konstrukcji wzmacniających.
Nudne lata 30 –te
W latach 30 panie chciały spróbować czegoś bardziej kobiecego i pokazać Ciało w projektach nadających kształty Wenus z Milo, zmysłowych miękkich, a nie ściśniętych czy wypchanych w kształcie pudełka.
Znów pojawiły się piersi!!!
Zawdzięczamy to głównie aktorce Jean Harlow nie nosiła stanika miała duży biust nieco rozlany pokazywała go w jedwabnych zmysłowych tkaninach jednocześnie w podobnym okresie w firmie zaczęła pojawiać się May West i jej dziwny nostalgiczny styl retro nawiązujący do IXX wieku. May West jak każda gwiazda z tamtego okresu znalazła swój styl i się go trzymała, jej sekret polegał na tym że jak przystało na wielką striptizerkę nigdy nie pokazała bielizny, jedynie sugerowała mężczyznom czego mogą się spodziewać.
Mey West była ikoną stylu wkładała czarny smoking ubierała się po męsku wyprzedziła Yves Saint Laurenta i całą resztę o całą wieczność. Pod koniec lat 30- tych gdy zbliża się II wojna światowa moda nabiera wyraźnej struktury, poduszki na ramionach, sztywniejsze staniki konstrukcja zastępuje swobodę jaką widać na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych.
Bojowe lata 40
Potem przyszły lata 40 i wojna, żołnierze wieszali plakaty z dziewczynami na ścianach.
W latach 40 zwłaszcza w Hollywood kobiety stały się bardzo seksowne. Stanik nie od razu stały się przedmiotem mającym konotacje seksualne. Prekursorką biustonosza była Jane Russell doskonale spisał się jej sponsor Howard Hughes który był inżynierem lotnictwa, zaprojektował dla niej wspaniały stanik w którym pozowała na planie w filmie „Wyjęty spod prawa”. To niezwykłe w jaki sposób Howard Hughes zaprojektował biustonosz dla Jane Russell by podkreślić wizualnie jej piersi. Jayne po raz pierwszy użyła stanika jako swoistej broni wypychając materiał sukienki jak rakieta gotowa do startu.
Początkowo władni w Hollywood nie wypuścili tego filmu do kin, na plakacie kinowym Jane leżała na sianie a podpis brzmiał „Chodź się po szamotać z Russell”
to było bardzo sugestywne, musieli wyrzucić napis i wyciąć z filmu wiele scen, film ukazał się dopiero po dwóch czy trzech latach od nagrania. Wszystko przez kodeks nikt nie traktował go poważnie, dopóki katolicy nie zagrozili niedzielnym bojkotem hollywoodzkich filmów. Dlatego w roku 1934 wprowadzono kodeks Haysa. Kodeks Heysa zakazywał pozywać seks, określał dopuszczalność scen w firmach produkowanych i dystrybuowanych w Stanach Zjednoczonych. Kodeks zabraniał nawet pokazywania męża i żony razem w łóżku dlatego w wielu filmach widać podwójne łóżka.
Kwitnące lata 50
Mówi się że w latach pięćdziesiątych Amerykanie mieli bzika na punkcie dużych biustów ponieważ pili za dużo mleka, amerykańska obsesja na punkcie mleka była związana z fascynacją wielkim biustem takim jak u Jayne Mansfield. W filmie „Blondynka i ja” jest taka scena, Jane idzie ulicą a mężczyzna trzyma rękę na bryle lodu która błyskawicznie się topi
mleczarzowi który stoi przy wejściu do kamienicy wybucha w ręku butelka z mlekiem
a potem Jane bierze dwie butelki mleka i trzyma je przy obu piersiach.
W połowie lat pięćdziesiątych staniki miały charakterystyczny kształt były szpiczaste nie w stylu filmów Hollywoodzkich ten stożkowaty kształt wydaje się dzisiaj ekscentryczny ale taka była damska moda w latach 50.
Zapewne nie pamiętacie dziewczyn w swetrach które nosiły pod swetrami szpiczaste staniki a ponieważ piersi nie mają takiego kształtu w czubek biustonosza wkładało się mały element i wtedy naprawdę sterczały. Rakietowy biustonosz z wkładką to symbol lat pięćdziesiątych.
Rozkołysane lata 60
W latach 60 pojawiła się bielizna noszona miedzy innymi przez Janet Leigh która pokazuje zabudowany biustonosz miękki w kolorze białym
w wersji łagodnej miłej a potem podobny ale w kolorze czarnym poprzez zmianę koloru bielizny z białego na czarny pokazano że bohaterka stała się kryminalistką, grzeczna dziewczynka zamieniła się w złodziejkę. Po raz pierwszy kobieta w bieliźnie stanowi tak mocny akcent. Kobiety w Stanach Zjednoczonych w latach 50 doświadczały ucisku, konformizmu, purytanizmu i kultu dziewictwa uosabianego przez Doris Dayn która w każdym filmie broniła się przed męską dominacją, wtedy pojawiła się Elizabeth Taylor jako luksusowa prostytutka w filmie „Batterfild 8”.
Nikt nie nosił tak biustonosza lub halki jak Elizabeth Taylor w filmie „Batterfild 8” po prostu coś wspaniałego halka lub biustonosz to po prostu element jej seksualności wygląda niezwykle ponętnie wręcz zjawiskowo, to nie jest nowa wersja szczupłej dziewczyny, to jest czysta zmysłowość.
Nagle w połowie lat 60 – tych pojawił się nowy symbol seksu, dziewczyna atletyczna z dużym biustem ale o szczupłej harmonijnej sylwetce.
Mamy tu dwa przykłady pierwszy to Ursula Andress w filmie „Doktor No” wychodząca z morza poławiaczka muszli, ubrana w niesamowite bikini, do paska ma przyczepiony nóż przez co uosabia nowy rodzaj femme fatale, to nie jest dama z buduaru lecz kobieta która walczy z siłami natury a facet jest jedną z wielu przeszkód.
Drugi przykład to Raquel Welch w sesji zdjęciowej do filmu „1000000 lat przed naszą erą” sam film był głupi ale fotosy Raquel Welch stały się światowym objawieniem. Duże piersi smukła sylwetka i poza wojowniczki.
Te dwa wizerunki zmieniły sposób ukazywania kobiet w hollywoodzkich scenach erotycznych, takie ucieleśnienie ideałów feministycznych było lepsze niż hasła głoszone przez ruchy kobiet.
W latach sześćdziesiątych babcia trzymała się swoich spraw a matka paliła staniki jeździła na Woodstock chodziła na marsze przeciwko wojnie w Wietnamie, ubierała jeansy z napisem „Uprawiaj miłość nie wojnę” i z haftem ze stokrotek. W Ameryce nastał czas ruchów kobiet to odbiło się na w stylu ubierania, nie włożę stanika nie będę taka jak oczekujesz wyjdę ze skorupy takie trendy przeważały.
W latach sześćdziesiątych palenie staników stało się symbolem wyzwolenia, biustonosz przecież w jakimś stopniu ograniczał. W latach 60 narosła legenda o feministkach palących staniki ale to nieprawda, rzeczywiście pierwszy protest odbył się podczas wyborów Miss Ameryki w Atlantic City, feministki zamierzały spalić pasy wyszczuplające, magazyny kobiece lokówki i akcesoria do makijażu straż pożarna nie wyraziła jednak na to zgody więc wszystkie te elementy wrzuciły do kubła wolności
W latach sześćdziesiątych Sammy Davis popierał bojkot biustonoszy twierdził że chce pokazać piękno kobiety przykładał dużą wagę do kostiumów, preferował bieliznę bez usztywnionego stanika, wcześniejsze biustonosze miały drucianą konstrukcje która podnosiła piersi w przypadku dużych piersi ten drut był bardzo niewygodny ból można było znieść przez 20 minut ale potem chce się krzyczeć. To są rzeczywiście tortury zwłaszcza dla kobiet o dużych piersiach gorsze od niewygodnego biustonosza są tylko ciasne buty.
Seksowne lata 70
Wyznacznikiem lat 70 były aktywne seksualnie kobiety panujące nad mężczyzną, idolem sylwetki kobiety lat siedemdziesiątych stał się biust i rowek między biustem idealna kobieta lat 70 to wąska talia nogi tyłek i duże piersi. Kobiety w latach siedemdziesiątych rządziły, to kobiety dyktują warunki. Znany w latach 70 reżyser Russ Meyer ma dość oryginalny punt widzenia świata w filmie „Faster Pussycat Kill Kill” to niezwykle kiczowaty film z lat siedemdziesiątych nakręconego tak że pamięta się tylko cycki, wszystkie Kobiety chciały wtedy tak wyglądać jak te dziewczyny z filmu.
Kitten Nalividad w latach 70 na słynnym plakacie pokazała swoje kultowe bikini, jak się okazało do plakatu pozowała nago, ale żeby zdjęcie przyszło przez cenzurę domalowano bikini. Wszyscy chcieli mieć taki stanik, a gdy okazało się że został on namalowany nikt nie chciał w to uwierzyć. Russ Meyer znany amerykański reżyser uwielbiał naturalne kobiety o wielkich dyndających piersiach, kobiety przedstawiane były przez niego bardzo często jadące na motorze i widać było że mają moc. Russ uważał że „cipka to najpotężniejsza broń świata”, Russ Meyer zapytany kiedyś przez dziennikarza ” a prywatnie co się najbardziej kręci?” odpowiedział „cycki” i to jest odpowiedz na wszystko.
Zuchwałe lata 80
W latach 80 kobiety zaczęły bardziej dbać o figurę, zaczęły ćwiczyć. Wtedy właśnie zaczęły pojawiać się staniki sportowe, zniknęły te okropne watowane miseczki w których piersi wyglądały jak piłki zatracały swój nieco łezkowaty kształt i wszystkie wyglądały identycznie czy miałaś miseczkę A D czy F piersi wyglądały jak piłki, natomiast stanik sportowy nie co je spłaszczał, biust przybrał formę biurową i nie był obiektem fascynacji. Coś się zaczęło zmieniać w subkulturze pojawił się ruch pankowy który rozbawił ludzi i zapoczątkował powrót do bielizny o solidniejszej konstrukcji do gorsetów, powrócił fetyszyzm nie zamiatano go już pod dywan. W latach siedemdziesiątych a szczególnie w latach 80-tych staniki stały się bardziej widoczne dziewczyny podkreślały piersi wyrażając swoją seksualność, to była era disco i rock and rolla, bielizna trafiła do głównego nurtu w odzieży a zawdzięczamy to Cyndi Lauper to ona zaczęła się pokazywać w stanikach zanim zrobiła to Madonna. Madonnę cechuje surowa seksualność ma wspaniały biust i często spod ubrania wystaje fragment stanika, ramiączko sukienki lub bluzki na opuszczone tak aby jakiś nawet niewielki fragment bielizny był widoczny, jej surowa zmysłowość jest odświeżająca. Stożkowy stanik Jeana Paula Gaultier uszyty dla Madonny tak agresywny i fetyszowy jest jednym z arcydzieł z ostatniego ćwierćwiecza. Jean Paul Gaultier współpracę z Madonną rozpoczął bardzo wcześnie pierwszą sukienkę gorsetową stworzył dla niej w 1982 roku. W późniejszym czasie dla Madonny podobną uszył w roku 1984 na premierę filmu „Rozpaczliwie poszukując Susan”. Potem Madonna zaczęła nosić gorsety Jeana Paula Gaultier i współpracowała z nim przy wielu koncertach do lat 90 nosiła jego ubrania. Od końca lat 80 bielizna stała się dziedziną sztuki pojawiają się staniki w każdym stylu i kolorze, panuje poczucie że bielizna ma niemal magiczną moc i rzeczywiście coś w tym jest.
Nihilistyczne lata 90
Wszystkie kobiety na całym świecie nawet w Chinach choć raz w życiu kupiły biustonosz w latach dziewięćdziesiątych powrócono do bezwstydnego ekshibicjonizmu który przez chwilę był nieobecny w modzie, cała branża bieliźniana powinna być wdzięczna marce Wonderbra to był koniec minimalizmu i feminizmu reklamy marki Wonderbra stały się wzorem dla producentów bielizny. W filmie pod tytułem „Piąty element” Lilo ma na sobie taśmy, Japończycy uznaliby to za przyszłość bieliźniarstwa, to było inspirujące dla wielu producentów w tym filmie pokazano wiele staników na przykład stewardessy na statku kosmicznym w fioletowych wiankach i biustonoszach z miseczkami z wycięciem nigdy wcześniej nic podobnego nie wyprodukowano widać że projektant Jean Paul Gaultier wykorzystał najnowocześniejsze Trendy.
Niegrzeczna pierwsza Dekada XXI wieku
W 20 wieku projektanci bielizny czerpali inspiracje z komiksów i gier wideo nagle pojawiła się dziwna futurystyczna sylwetka, senna fantazja, kobieta wojowniczka ale z piersiami jak balony, takie kształty ma Lara Croft.
Często zdarza się że spotykam młodą osobę które nie widziały czarno-białych filmów, nie wiem jak to możliwe ale obecne pokolenie wyrosło na komiksach grach komputerowych, dopiero za dziesięć piętnaście lat dowiemy się co miało wpływ na naszą kulturę. Powiemy to jest pokolenie wychowane na komputerach i wtedy zrozumiemy co miało wpływ na ich styl ubierania się.
Wszystko przeniosło się do sieci, pornografia stała się główną siłą napędową komercyjnego sukcesu. W latach osiemdziesiątych dziewczyny cichutko szeptały „jestem striptizerką” a później z dumą mówiły głośno „jestem striptizerka”!!! afiszować się tym, to samo z pornografię weszła do głównego nurtu i dziewczyny mówią z dumą „jestem gwiazdą porno”. Mamy przecież celebrytów którzy publikują swoje łóżkowe nagrania ten trend ewoluuje seksualność staje się coraz bardziej mainstreamowa.
Druga Dekada XXI wieku
To czasy ciągłej rywalizacji w tym czasie pojawiają się ciuchy tak zwane „Przeleć mnie” jak w zasadzie wygląda strój nazywany „przeleć mnie” to na pewno coś prowokacyjnego wysokie obcasy jak u striptizerki, krótka spódniczka, oczywiście pończochy bluzeczka z odkrytym brzuchem no i koniecznie seksowny biustonosz. Do wyboru mamy dwa rodzaje w przypadku większych piersi idealny będzie biustonosz push up który zapewni ładny dekolt z rowkiem. Dla mniejszych rozmiarów piersi proponuję staniki miękkie przezroczyste przez które widać sutki. W dzisiejszych czasach bielizna jest widoczna wszędzie w filmach w teledyskach, tutaj nagość jest czymś zupełnie logicznym do numerów szybkich i energicznych tancerki wkładają staniki które podtrzymują odpowiednio piersi i zapobiegają ich niekontrolowanym ruchom Jeśli używamy bielizny to wybieramy modele odpowiednio dopasowane do naszych piersi i stworzone przez najlepszych producentów bielizny ale jednocześnie pamiętajmy żeby były przeznaczone do określonych zadań. Polecamy biustonosz Felina.
Biustonosze przyszłości?
Czy możecie sobie wyobrazić w niedługiej przyszłości biustonosz do którego została włożona najnowocześniejsza technologia. Wyobraźcie sobie biustonosz który w połączeniu z nowoczesną technologią wie co czuję kobieta, na przykład nie da się go rozpiąć bez prawdziwej miłości. Jak myślicie to może być genialne, myślicie to zabawne ale dzięki technice biust pójdzie o krok naprzód, jeśli mężczyzna naprawdę kocha, piersi wyskakują z biustonosza. Są różne rodzaje staników, biustonosz może być szpiczasty okrągły czy płaski w zależności od tego jakie niesie znaczenie i przeznaczenie to jak seksualna fantasmagoria. Obecnie na świecie zawsze będzie trwała wojna stanikowa nieważne jaki rozmiar biustonosza nosisz DB 65 pod biustem czysto nie ma to znaczenia ale pamiętaj stanik należy do ciebie i to ty dokonujesz wyborów produktu który jest dla ciebie wygodny i odpowiedni.
Myślę że o przyszłość staników nie musimy się martwić bo dopóki są piersi to będą i biustonosze.